C++ -> TABLICE JEDNOWYMIAROWE

SPIS TREŚCI

Szkoła podstawowa

  • Przykłady i zadania – str. 1
  • Rozwiązania zadań – str. 2
  • Pytania sprawdzające – str. 3

Liceum i technikum

  • Zadania – str. 4
  • Rozwiązania zadań – str. 5
  • Pytania sprawdzające – str. 6

POZIOM 1 – SZKOŁA PODSTAWOWA

WSTĘP

Nauczyciel w szkole poprosił Cię o napisanie programu losującego szczęśliwy numerek na każdy dzień roku szkolnego. Odliczając wakacje, ferie zimowe i weekendy musisz wylosować około 200 numerków. Najbardziej liczna klasa w szkole składa się z 30 osób. Nauczyciel prosił cię też, aby szczęśliwy numerek mógł powtórzyć się (w całym roku szkolnym) co najwyżej 8 razy.

Czy masz pomysł jak rozwiązać ten problem?

Nienajlepszym pomysłem byłoby utworzenie ponad 200 zmiennych. Program pewnie by działał, ale po jego napisaniu byłbyś tak zniechęcony do programowania, że pewnie byłby to twój ostatni program.

Na szczęście na pomoc przychodzą nam tablice jednowymiarowe. Tablica taka może składać się z 200 komórek a do każdej z nich możesz wylosować jedną liczbę.

Jak tworzyć, zapisywać i odczytywać liczby z tablic jednowymiarowych pokażę ci na bardzo prostych przykładach. W końcu przechodzimy do konkretów! Będzie sie działo! 🙂

PRZYKŁADY

Przykład 1 – deklaracja, zapis i odczyt
Tablice jednowymiarowe deklarujemy w następujący sposób.

typ_zmiennej nazwa_tablicy [rozmiar_tablicy]
int tab[3]

Jeżeli podczas deklaracji chcesz zapisać początkowe wartości w tablicy, musisz dodać znak = i wpisać je w nawiasie klamrowym { }

int tab[3] = {7,3,5}

Pierwsza komórka tablicy ma indeks zero. Pamiętaj o tym! To bardzo ważne. Numer indeksu ostatniej komórki to rozmiar tablicy minus jeden. W tablicy 3 elementowej (int tab[3]), pierwsza komórka ma indeks 0, druga 1 a trzecia czyli ostatnia 2.

Zwróć uwagę na sposób wyświetlania zawartości tablicy.

#include <iostream>
using namespace std;

int main() {
	
	int tab[3] = {7,3,5};
	cout << tab[0] << ' ' << tab[1] << ' ' << tab[2] << '\n';
	cout << "suma = " << tab[0] + tab[1] + tab[2];
	
	return 0;
}

Wydaje mi się, że przykład jest dla ciebie w miarę zrozumiały. Jeśli czujesz się niepewnie za chwilkę zaprezentuję kolejne. Bez obaw! 🙂

Spróbuj dokonać zmian w powyższym kodzie. Poekspecymentuj. Wzbudź w sobie ciekawość. Po zmianach, przed uruchomieniem programu, zastanów się co twoim zdaniem wyświetli się na ekranie.


Przykład 2
[Platforma edukacyjna]

Przykład 3
[Platforma edukacyjna]

Przykład 4
[Platforma edukacyjna]

Przykład 5
[Platforma edukacyjna]

ZADANIA

Wyjaśnienie
Zadania 2, 3, 4 i 5 odnoszą się do liczb zapisanych w tablicy w zadaniu nr 1.

Zadanie 1
Wylosuj 15 liczb z przedziału <0,20> i zapisz je w tablicy. Wyświetl zawartość tablicy.

Zadanie 2
[Platforma edukacyjna]

Zadanie 3
[Platforma edukacyjna]

Zadanie 4
[Platforma edukacyjna]

Zadanie 5
[Platforma edukacyjna]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.